16 februari 2015

Nominera till Lärarpriset!

Det här skrivs i feberyrsel, så möjligtvis blir sammanhang och ord därefter.
Hav tålamod, mina vänner!

Jag gillar lärarpriser. Jag älskar att vara med om när lärare prisas och lyfts. Även om det inte TV-sänds som Kristallen och visas upp lika ego i direktsänd TV (vilket borde göras!) så visar det i alla fall att någon försöker uppmärksamma vårt yrke. Utan oss inget Kristallen-pris om man tänker efter.
Ett av de pris som finns är Lärarpriset. Det delas ut av Handelskammaren. Lärarpriset letar efter "Sveriges bästa lärare".
"Genom kampanjen "Sveriges bästa lärare" vill Handelskammaren hitta en lärare som inspirerar och entusiasmerar. Priset ska hylla det som är bra med skolan och lyfta läraryrket."
Det låter väl bra! Priset har delats ut två år och prisets har också två år i rad (svårt annars) delats ut till två gymnsielärare. Det är alldeles säkert två utmärkta lärare. Jag känner dom inte, men varför skulle det inte vara så? Så när jag kollade upp lite om priset blev jag fundersam. Var det här ett pris enbart för gymnasielärare? Jag får en känsla ibland av att priser av det här slaget delas ut lite skevt och med övervikt mot de senare åren i skolan. Jag frågade alltså Lärarpriset hur det var med den saken, var det här enbart ett pris för gymnasielärare?
Svaret såg ut så här:


Jättebra! Det finns massor av jätteduktiga grundskolelärare i Sverige!
Alltså startar jag en kampanj!
Hjälp mig att göra en lista med suveräna 1-6 lärare att nominera!
(Alla ni gymnasielärare och högstadielärare får ursäkta, men nu vill jag ha lite jämvikt åt motsatt håll. Tyvärr går det inte att inkludera vare sig fritidspedagoger eller förskolelärare här.) Så nominera gärna lågstadielärare "en masse". Tydligen är det brist på såna nomineringar.
Nästa kampanj är att få DIU att få riktigt mycket att göra genom att se till att ännu fler kommuner har någon lärare nominerad på deras lista till Guldäpplet. jag återkommer att kampanja för det lite senare. Eller också så passar du på att nominera där också.

Det här är mest för att göra det enklare. Självklart kan du nominera på egen hand också. (Följ i såna fall länken till priset i början av inlägget.)
Sista datum för nominering till lärarpriset är.24 aprilSkriv ner dina förslag och motiveringar i formuläret nedan så skickar jag in det sen. Kör!



0 kommentarer :

Skicka en kommentar