15 februari 2015

Att flippa ordmoln

Ännu en grisblinkning. Det började med en fråga i forumet Flippa klassrummet. Det startade med frågan
"Vad heter programmet där man väljer ett ord eller flera som sedan slumpmässigt skapar en snygg bild med olika typsnitt och storlekar?"

Svaret på frågan kan vara många. Mina första tankar när det gäller ordmoln brukar gå till Wordle och Tagxedo. Wordle är enkelt, men i Tagxedo kan man göra lite mer. Här bredvid är ett exempel på ett ordmoln i form av Ada Lovelace. (Och m du inte vet vem det är så är det dags att du tar reda på det. (Lite synd att det lite ser ut som om hon hade en mustasch bara.)

I vilket fall insåg jag i tråden att jag inte riktigt visste vilka appar som fanns för att göra ordmoln. Först prövade jag Word cloud ABC Ya. Det är en app som är gratis och den är väldigt enkel, men det visade sig att det inte gick att få med de tre små bokstäverna å, ä och ö. Det kanske du tycker är viktigt när du arbetar i Sverige, i vilket fall så tyckte jag det. Men vill man ha något gratis så är den helt ok. Sen prövade jag TagCloud. Den appen kostar lite pengar. Jag kan uttrycka det som så att det kostar 3 kronor för varje extra bokstav som du får med i den appen. I ärlighetens namn är den lite snyggare också. Både i layout, enkelhet och utförande av uppgift.

I vilket fall resulterade det i att jag la ut en #gissapolitikern på Twitter. Jag kopierade helt enkelt ett av Björklunds tal för att se vilka ord som var vanligast. Från det gick jag vidare i tankebanan. Det kan bli ett väldigt intressant sätt att arbeta med The Big Five. Här har jag tex skrivit ner verb som visar på The Big Five (i största allmänhet inom de olika förmågorna), men ordmoln kan lika gärna göras för varje kategori i The Big Five.


Om man använder ordmoln kan man med hjälp av eleverna hjälpas åt att analysera olika texter. (Värt att notera är då att det går att ta borde de ord som man inte vill ha kvar. Ord som och, är och det kan, som du säkert vet, förekomma väldigt ofta i en text. När du gör ett ordmoln så blir nämligen de vanligaste orden också de som blir störst.

Vidare. Ta en text och gör en flipp på det. Låt eleverna komma fram till vad texten eller boken handlar om. Vilka är de bärande orden? Går det att lista ut vad boken handlar om? Låt eleverna skriva en egen berättelse utifrån ett ordmoln och låt de sedan jämföra med varandra. Gör en Wordle på verb, substantiv eller pronomen. Diskutera vilka ord som går att ta bort för att en text ska fungera utifrån sitt syfte. Möjligheterna är oändliga!

Som avslutning ett ordmoln från Rudyard Kiplings Riki-Tiki-Tavi. (Med just titelnamnet borttaget.)

0 kommentarer :

Skicka en kommentar