16 december 2014

Beprövad erfarenhet... och forskning

Vissa saker känns ganska bra att hålla för sig själv ett tag. Det är inte det att du vill berätta, men det kan vara klokt att vänta ett tag. Av olika anledningar.
Det sägs, med all rimlighet, att undervisning ska vila på vetenskaplig grund. Eller så som Skolverket formulerar det
"Både undervisningen och utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det innebär att undervisningen ska vara forskningsbaserad - det ska finnas stöd i forskningen för de metoder skolan använder och de kunskaper som skolan lär ut."
Ingen kan nog längre förneka att det inte finns "beprövad erfarenhet" av Flippat klassrum i svenska klassrum. För mig har det varit ett faktum ganska länge nu, men att Skolverket valt att speciellt ta med Flippat klassrum som i sin skrift Läxor i praktiken gör att det känns än mer förankrat. (Mer om mina tankar om det hittar du här.) Med över 12000 medlemmar i forumet Flippa klassrummet som jag startade för snart tre år sen på Facebook, så vore det väl också konstigt ifall erfarenheten saknades.

Men hur är det med forskning kring flippat klassrum? Det är en fråga som jag får ofta. Det finns en hel del amerikans forskning. Den kan du hitta här. Men hur är det med den svenska forskningen kring modellen? Det har finns en hel del uppsatser på B och C-nivå från lärarstudenter. Hur mycket jag än gillar att det skrivs om flippat klassrum på alla sätt och vis så är det lite synd att de jag känner till skriver om det flippat klassrummet som något man använder inom matematiken och på fler sätt än med bara film. (En del tyvärr utan att göra en tillräcklig avgränsning i forskningsområdet, vilket är väldigt synd eftersom det annars framstår som att flippat = matematik + film.) Missförstå mig inte. Det är suveräna uppsatser, men det vore kul med lite omväxling. (Och att få läsa att uppsatsskribenten har förstått det flippade klassrummet och inte nöjt sig med en en förenklad beskrivning av modellen. Bara det att det är en modell och inte en metod. Bäst att jag inte börjar på den tråden ännu en gång.)

I vilket fall...
Jag minns inte exakt när jag fick kontakt med de här forskarna, men det var ett ganska bra tag sen nu. Så nu tillbaka till blogginläggets början - det är det här som jag känt till ett ganska bra tag nu. Det är inte lätt att få forskningsanslag. (I min säkert ganska fördomsfulla hjärna så är det än svårare inom samhällsvetenskapliga och humanistiska områden.) Så det har tagit ett tag. Men nu för ett tag sen hände det! Ett forskningsprojekt om flippat klassrum ligger nu i startblocken. Forskning på forskningsnivå alltså. (Ja eller vad säger man? Nu för tiden kallas t.o.m. ett undersökande sätt för åttaåringar ibland för forskning, så det kan vara bra att förtydliga det hela.) Vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande i Göteborg. Det är som lite extra julafton för mig. Fast det blir en utdragen väntan på paketöppnandet. Forskning tar tid. Ska få ta tid. Under tiden får man vara glad att presenten finns där och väntar på att bli öppnad. Exakt vad innehållet består av är jag inte heller helt säker på.

I slutet av februari nästa år sätter jag mig på tåget (om jag fortfarande litar på SJ) för att prata flippat i Göteborg. :)

0 kommentarer :

Skicka en kommentar