10 oktober 2014

Hur lär man sig?

Jag och mina elever har pratat om vad som egentligen händer när man lär sig. Varför lär man sig saker och hur lär man sig. Det är inte lätt. Om man är 10 år gammal så finns det så mycket att lära. Fröken säger "Lär dig det här!" Det gäller att vara motiverad och hur kan man bli det när någon bara säger åt en att göra något. Att ta ut soporna är en sak. Det kan man göra när någon säger till en. Att lära sig hur man dribblar en boll är så kul att man inte ens tänker på det. Det går av bara farten. Men saker hoppar inte in i hjärnan bara för att man säger till. Fakta och resonemang behöver vi. Ibland lär vi i skolan och ibland lär vi oss hemma. Mammor och pappor - tom fröknar! - lär sig nya saker hela tiden. Tänk att det aldrig tar slut! Det kan kännas så tröttsamt, men ändå spännande på något vis. Att det finns en möjlighet att man kan få lära sig allt i världen. Ibland bara känns det som att man måste göra saker. För att någon säger till. Det är lättare att lära sig att ta hand om en hamster än att dunka in åttans tabell i skallen. Men vi vill ju ibland också först förstå varför! Och när vi vet varför så vill vi veta hur!

Ja allt det här var vi rörande överens om.

Vi gjorde en lista. En lista som kringgicks av många funderingar. Idéer födde nya idéer. Vi fick in


  • Analysförmåga
Vi funderade över möjligheterna var och en hade att arbeta med de olika tipsen hemma. Fungerar det verkligen att alla gör lika. Varför och varför inte?
  • Kommunikativ förmåga
    Vi lyssnade på varandra noga. När vi gjorde det och förklarade olika modeller och så kunde vi dels förstå men också arbeta vidare på varandras tankar.
  • Förmåga att hantera information
När vi inte förstod vad de andra menade så frågade vi. Vi använde frågor för att hjälpa andra och oss själva att förstå. Kan du förklara på ett annat sätt. Berätta mer! Kan vi använda den här idén på ett annat sätt? Varför tycker du att just det där sättet är så bra?
  • Begreppslig förmåga
Vi upptäckte att ord betyder olika för olika personer. Ibland när man tycker något är självklart så är det viktigt att kunna förklara både ord och bilder som vi har i huvudet på ett sätt så att det blir begripligt för andra. Ibland kan det vara bra med ett ord för något, men då måste alla förstå vad det betyder för att det ska vara meningsfullt.
  • Metakognitiv förmåga
Tankarna susade vidare och vi kunde också upptäcka att vi nu hade lärt oss om att lära sig. Kan man då använda det i andra sammanhang. Kunde man lära andra eller hjälpa varandra på att bli bättre på att lära sig? 


Mobiltelefonerna kom fram. Våra smarta tips fotograferades. Någon ville ha det som bakgrundsbild, "för det påminner mig om att göra läxan. En annan skulle genast gå hem och tipsa sin mamma som pluggade på universitetet. En tredje ville pröva olika metoder för att se vilken som passade just hen bäst. Sammantaget visste vi allihop - det här måste vi prata mer om!

Våra anteckningar som vi har på väggen innehåller så mycket mer än bara konkreta tips på hur man lär sig. Det är också ett bevis på 10-åringars oerhört skarpa förmåga att verbalisera och analysera, lyssna och förstå. Så mycket mer än vad våra elever många gånger ges cred för. 

0 kommentarer :

Skicka en kommentar