12 september 2014

Vem ska "äga" en flippsida?

Jag har fortfarande ett hopp om att vi skulle kunna ha en gemensam kanal över hela Sverige för flippar. Något vars "ägande" vi har tillsammans. Inget ont om att samla in flippar på olika sajter, men för mig är det här något som är mer än något som ligger tillhörande en eller annan, om du förstår vad jag menar.

Försöket med FlippKlipp har delvis gått på sparfart. Delvis eftersom jag själv trots allt har ett vanligt lärarjobb och delvis eftersom det verkar vara viktigt för många att själva få stå för den stora sajten där det samlas allt om Flippat.

Jag vet inte säkert på vad det beror på att så många vill "äga" sajten som samlar allt material. Varför det är så viktigt att få kunna framhäva att just "Hubba-hopp"-sajten tillhörande Skolan X, Kommunen Y eller personen Z är det ställe man hittar allt flippat. Du kan tycka att det inte spelar någon större roll. Att det är oväsentligt vart allt material ligger. Men någonstans kan jag inte undvika att tycka att det är just viktigt. Viktigt att det inte finns där eller där. Eller snarare att det finns där. Nej inte för att jag var en av de som startade upp FlippKlipp. Jag vill istället att allt ska kunna samlas på ett enda ställe för att ingen fysisk person eller faktiskt företag, kommun eller vad du vill har stället dit alla surfar in.
Kanske är FlippKlipp för okänd. Kanske är sidan för "krånglig". Kanske är det fler som vill hämta än bidra. Kanske är det för många som vill "äga" den ultimata flippsidan. Kanske är det helt enkelt intresset för lågt för att samla allt under ett tak som tillhör alla. Jag har många frågetecken, men fortfarande ett hopp.

Över hela Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island sitter lärare och gör flippar. Det finns ett mervärde i att det kunde samlas på ett enda gemensamt ställe. Min tanke var att Wikimedia var det bästa stället att samla allt på. Det verkar som om det finns många som inte håller med mig. Jag vill inte att ljuset ska lysa in på FlippKlipp. Jag vill att ljuset ska lysa ut från sidan på alla de pedagoger som gör ett så oerhört bra jobb och som vill dela med sig. För det behövs en sida som inte är en mellanhand. För det behövs en sida som är just sig själv.

Tänk dig alla flippar fria. Som ligger på en sida som är vår gemensamma. För att det ska fungera behövs det engagemang och vilja. Från oss alla. Eller också låter vi ljuset sippra ut via någon annan sida här eller där. Vi lärare är fantastiska. Kunde vi få sidan att rulla mer tillsammans så skulle det vara ett gigantiskt framsteg inom skola, läromedel och kollegialt lärande.
Tänk om alla de som vill göra en egen sida med samlat flippat material istället kunde peka på den vi har tillsammans! 

Jag önskar - ja jag önskar verkligen! - att vi kan ta oss dit. Jag önskar av hela mitt hjärta att möjligheten fortfarande finns.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar