3 september 2014

Inspiration så in i Norden

Idag har jag haft så många bra samtal på min skola. Ni vet dom där samtalen som sker då du möter någon vid kopieringsapparaten eller på väg ut ur matsalen. Inte samtal som begränsas till
"Har du sett lärarhandledingen i Geografi?"
"Kan du följa med på utflykten på onsdag?"
eller i värsta fall
"Vem har druckit upp min juice som stod i kylen?"
Nej, det här har varit samtal som har visat på engagemang, medvetenhet och ett genuint intresse för elevers lärande. Det har varit samtal fyllda med idéer, funderingar och glädje mitt i alla de måsten som vi har att göra.
Det har varit specialpedagogik, IT-pedagogik och diskussioner om precis rätt kompendium som någon har hittat på Skolverkets hemsida.

Jag och en av kollegorna dröjde just vid det att vi alla inte alltid vet vad andra gör på en skola. Att vi behöver visa, berätta, besöka och inte minst berömma varandra. Jag bad en annan kollega att vid ett tillfälle visa sin ppt som hon och en annan kollega gjort i samband med att de fortbildat sig. Läslyft sig. Jag ser fram emot det lika mycket som jag längtar efter de svenska-grupper vi ska ha kommer igång.

Lärare gör så mycket. Lärare vill så mycket. Lärare kan ge varandra så mycket. Det bästa är att det är så enkelt som att fråga någon.
"Hur var den där kursen?"
"Kan inte du visa mig hur den där appen fungerar!"
"Jag hörde att du hade haft en så bra lektion - vad gjorde du?"


Det är inte för att det ska bli trevligare på arbetsplatsen. Det är för att jag tror att de allra flesta faktiskt tycker att elevers lärande, forskningsanalyser och metodtips är intressant att få veta mer om. Trevligare blir det per automatik om du vågar fråga vad som är på gång.
Jag gör inte allt rätt. Du gör inte allt rätt. Tillsammans gör vi otroligt mycket rätt. Det vi ännu inte riktigt får till - det skapar vi tillsammans.

Mitt på dagen fick jag en inbjudan till en ny facebookgrupp från Stefan. Jag hörde en gång att någon frågade en person som känner mig om jag har "så där mycket energi på riktigt"? Tydligen var svaret ja och om jag då säger att Stefan är snäppet mer påhittig och energisk så kanske ni anar potentialen. Stefan är dansk och arbetar på Vonsild skole i... Danmark. Det känns naturligt på något vis. Fast det händer för all del att det dyker upp kollegor i ett annat nordiskt land än det egna. Han är en otroligt påhittig lärare och nu bjöd han som sagt in mig till en nystartad grupp som heter Nordisk Skolesamarbejde. Det är en grupp som bygger ihop en enorma kunskap som finns i alla nordiska länder tillsammans. Eller som Stefan skriver i gruppbeskrivningen:
"Inspirations- og samarbejdsforum for lærere i grundskolen fra alle de nordiske lande! Nordisk Skolesamarbete."
Jag och mina elever har arbetat länge med Stefan och hans elever. HC Andersen, Astrid Lindgren, svenska elever som skrivit dikter på danska och riktiga analogiska snigelbrev på danska som med glädje lästs av svenska barn. Flera gånger har vi skypat med eleverna som har förstått varandra alldeles utmärkt.
Mitt tips är att du går med och vidgar kollegiet ytterligare. Missa inte gruppen, den är ett guldkorn!

Jag studsade ut genom vår gröna grind i slutet av skolgården idag en timme efter att min ordinarie arbetstid hade tagit slut. Inte för att jag "äntligen fick gå hem" utan för att jag är så glad över den oerhörda styrka som finns i lärare.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar