17 augusti 2014

Ännu en lista - Kudos!

Jag försöker ofta lyfta folk. Jag ger aldrig komplimanger eller beröm om jag inte menar det, för det känns falskt, men beröm ska ges och det gärna utan föregående varning.Tänker du efter själv så blir du nog glad för en present på din födelsedag, men att få en present vilken dag som helst smäller lite högre. Du kan också berömma folk för bra saker de gör även om du vanligtvis inte gillar det de gör. Det gäller att klara av att se bakom personen och inse att alla kan ha bra tankar och idéer. Det kräver en del mod och det finns inte hos alla. Det förvirrar dock och kan ge effekten av att de inte litar riktigt på berömmet. Så om kollegan lägger huvudet på sned och rynkar pannan så får du vara noga med att förtydliga att du verkligen menar det du säger. (Det kan också vara så att man en gång tycker olika. Då ska man tala om det. Det betyder inte att man är fiender för livet.) Som jag skrev ovan - jag ger inte beröm om jag inte menar det. Jag ger inte heller beröm bara för att utan för att jag väljer att säga det istället för att hålla det inne. Det här förhållningssättet fungerar utmärkt även för elever och i allmänhet mer än för bara kollegor. Pröva du också! Det kan vara all från
"Vad du passar bra i den där färgen!"
till
"Det där var riktigt smart tänkt!"
Men framför allt i yrkeslivet, för vi är inte alltid så bra på sånt. Det sätter dessutom en bra ton för eleverna.

I ett tidigare blogginlägg valde jag att lägga ut ett allmänt beröm till alla lärare som gör ett kanonjobb ute i skolorna. Eftersom nu så många har bett mig om en lista i alla fall så har jag till slut fallit till föga. Jag är ledsen om jag glömmer just dig, men dels är jag lite spattig (jo min dotter spådde mig i handen igår och sa just det) och dels är jag inte mer än människa och är inte fulländad (tro det).

Så utan inbördes ordning. Här är mina tips på skolfolk som gör bra saker och som inte är Guldäpplenominerade:

Camilla Askebäck Diaz - Jag börjar med dig för att du borde stå på äpplelistan med all din kunskap och vilja att dela med dig av den.
Cilla Dalén - En riktigt bra skolbibliotekarie är ovärderlig!
Sofie Nyholm - Min fd kollega och en av de modigaste och nyfiknaste jag vet!
Viktoria Struxsjö - En sån klippa du är! Du kan och betyder mycket mer än vad du vill ge dig själv cred för!
Karin Berg - Finns det någon lärare som är bättre insatt i skolforskning och dess betydelse än du!
Gunilla Ordell - Ödmjuk rektor med fokus på IKT. Fler som du behövs!
Ulrica Elisson Grane - Jag är avundsjuk på Dalarna som får ha dig som nära kollega. Glad att du finns i min närhet ändå. Om jag någon gång börjar med Wordpress så ska jag fråga dig om alla råd jag behöver.
Helena Kvarnsell - En pionjär. Du ser dessutom både elever och forskning!
Johan Bäcklund - Du lyfter lärare även om du inte har förstått det själv!
Edward Jensinger - På barrikaderna. Vad mer kan man säga!
Aasne Midtbø Aas - Fler svenskar borde lyssna på dig! Och sen är du väldigt morsom dessutom.
Elisabeth Engum - Oerhört kunnig på flippat klassrum! Min motsvarighet i Norge och lika morsom.
Emil Jansson - Väldigt kunnig! Väldigt vidsynt! Väldigt bra på att lyssna istället för att bara prata! Väldigt väldigt bra på det mesta!
Christina Sikström - En rektor som är som en dröm för oss som gillar IKT. Grattis Sandersdalsskolan i Uddevalla!
Helena Wallberg - Mixa gedigna kunskaper om specialundervisning och IKT och du får en Helena!
Siw Kyrkslätt Henriksson - Vad skulle Åland göra utan en eldsjäl som du?! Vägar är tunga att gå ibland, men det fixar du!
Tina Tenggren - Du visade tidigt att flippade rektorsmöten var möjliga i praktiken. Hatten av!
Gunilla Malmberg - Utan dig hade jag inte fixat #Flippkon14 Tack!
Stefan Nielsen - Alla borde arbeta på att skapa en union med Danmark. Vi behöver Stefan! Alla järn i elden precis samtidigt och SÅ sjov att arbeta med.
Lottis Isaksson - Du bevisar att utlandsskolorna hänger med!
Simon Hansell - Importera Simon hit fort innan Finland fattar hur bra han är!
Sara Mörtsell - Utan Saras klokskaper hade Wikipedia inte varit detsamma (och bra mycket mer mansdominerat dessutom.)
Johan Falk - Du gör saker som jag inte fattar hälften av. Det som är enkelt för dig är vi andra väldigt tacksamma för!
Lars Björk - Du låter ibland värre än vad du är. Utan dig vore Twitter en mindre stökigt men mycket mer enformig plats. Du skapar distans till IKT. Tack för det!
Micke Kring - utan dig skulle Årsta inte rulla lika smidigt. Och mycket annat inte heller för den delen.
Janna Scheele - Fler borde ta del av dina klokskaper! Kollegialt lärande på Högsta nivå.
Magnus Blixt - Lugn och klok!
Mikael Brozén - Gammal i gamet och kan det mesta kring digitalt lärande. Du borde twittra mer!
Per Falk - Ett riktigt bra val av Stockhoms stad! Du kommer att bidra med mycket positivt.
Linda Larsson - Jag behöver skapa en ny titel för dig! MANOIT-lärare. Perfekt att kunniga lärare som du tar tag och gifter ihop den biten!


Jag har säkert glömt många av er. Ni finns i mitt hjärta!

0 kommentarer :

Skicka en kommentar