28 juli 2014

Öppet och fritt - ett mailsvar

Jag fick ett mail. Ett mail med löfte om att jag skulle få vara med och "förbättra lärares vardag". Avsändare var ett företag som hette StudyLore. Kanske har du också fått det. Det börjar i vilket fall så här:
"Hej, Vi söker testpersoner till vår nya tjänst StudyLore. och har kommit över en lista på lärare som flippar sina klassrum som vi tror skulle kunna få stor användning av vår tjänst (se källan). Då er e-postaddress återfanns på den listan kontaktar vi nu er." 

För det första skulle jag nog föredra att bli tilltalad med "du". Allt annat känns ganska opersonligt och det känns inte som om företaget är vidare intresserad av mig utan mer mina rekommendationer och (i en förlängning) mina eller andra lärares pengar. Men tilltalet är egentligen både en bi- och en småsak.

Nu är det den där listan som de har "kommit över"... Jag hoppas innerligt att den listan inte är det googledocs jag startade med  lärare som flippar klassrummet. Den listan är tänkt för att lärare eller forskare etc ska kunna komma i kontakt med varandra, inte för att företag som vill tjäna pengar på lärares stressade situation ska använda den för mailutskick! Eftersom jag har en oerhört bra koll på flippat klassrum och vad som händer kring det i Sverige, så är jag ytterst tveksam till ifall det finns en annan lista. Jag tycker inte bara att det är beklagligt utan faktiskt ganska... tja... uselt att få ett mailutskick som på det här viset använder sig av fria resurser för egen vinnings skull.

Jag har sett det förr. Företag som både lånar och rent fräckt tar fria resurser eller utnyttjat det faktum att många vill gå genvägar till det flippade klassrummet. Det kan hända att det här företaget både är bra och gratis, men det sätt som det görs på ger mig kalla kårar mitt i en annars galet varm sommar. Vilka som står bakom företaget är inte särskilt tydligt heller och just det här med en så otydlig bild av vilka de är och vad det egentligen går ut på oroar mig. Visst. Underlätta min vardag. Men inbilla mig inte att drivkraften är en humanistisk välvilja mot oss lärare. På samma sätt har jag sett Studi fara fram med fanan högt som lärarnas räddare i nöden. I det läget struntar jag i ifall "filmerna är ju så bra" eller "man kan ju i alla fall pröva". Jag gillar inte ekonomiska intressen som förklär sig och försökre få det att framstå som om de bara gör det av ren och skär välvilja. Att företag som ovanstående (nej jag vill inte skriva företagsnamnet fler gånger) blivit nominerad till priser och fått så pass många användare som det ändå har är ganska tragiskt.
Varför vågar vi lärare inte lita på vår egen förmåga? Varför måste vi köpa eller "köpa" färdigpackat material som någon annan bestämmer åt oss? För det är inte särskilt svårt att göra materialet själv. "Jag har inte tid", säger du. Jag säger att du inte har råd att låta företag bestämma vilken utbildning, vilket material och vilka resurser just dina elever behöver. 

Utvecklingen går mot fria resurser. Etablerade företag försöker desperat att klamra sig fast 
genom att anpassa gammalt material till nya modeller. Nya företag försöker utnyttja de ökade digitala kraven som kombinerat med okunskap och tidspress får många lärare att köpa en enkel utväg. Även om det blir på bekostnad av att förlora kontrollen (i litet eller större perspektiv) av undervisningen och i förlängningen elevernas lärande. Du är inte hela vägen hemma bara för att du har registrerat sig på en sida. I värsta fall dessutom betalat pengar för det. Jag märker allt för ofta att när någon väl har betalt för ett material, då känner de sig mer eller mindre tvungna att använda sig av det.
"Vi har ändå betalt för böckerna/hemsidan/vadsomhelstmaterialet så det är bäst att vi använder det." Kanske har du en idyllisk bild av att just du inte kommer att hamna där. Kanske gör du inte det heller, men alldeles för många gör det. Slå på strömmen till smartboarden eller be eleverna titta på en film som har levererats av ett företag och så kan du säga att du arbetar digitalt. Jag är ledsen, men det är inte så enkelt. Att arbeta med digitala verktyg kräver att du vågar tänka om och tänka nytt. Vända upp och ner på invanda föreställningar och våga lita på din egen förmåga att hitta rätt material att flippa med eller att på annat sätt använda i ditt klassrum. Det finns inte ett företag i världen som kan göra det åt dig och jag är rädd för att när vi hoppas på färdiga koncept så lurar vi oss själva att tro att det räcker med det. Kanske omedvetet, men likafullt så kan det bli fel. 

Det fortsatte med mer i mailet:
(vi söker...) 
"testpersoner som tror på en digital närvaro i skolan och som skulle vara intresserade av att hjälpa oss att utveckla en tjänst som blir attraktiv för lärare och elever i takt med att vi växer"

Ja jag tror på digital närvaro i skolan, men inte till vilket pris som helst. Jag vill inte stänga in kunskap i låsta forum. Jag vill inte att lärares genomtänkta material, som med god vilja delas helt öppet och fritt, används för kommersiella syften. Vare sig det rör sig om att stänga in materialet eller helt oblygt använda det för att tjäna pengar för egen del så är det fel. Jag vill inte heller att företag lurar på oss lärare tjänster eller verktyg som vi faktiskt inte behöver. Jag hoppas innerligt att alla som är inom någon sorts utbildningsbransch över huvud taget (från företag till vanliga lärare) respekterar mina och andras Creative Commons licenser. Fattas bara att någon använder mitt material till en bok också.

Jag tänker nu skicka en länk till det här blogginlägget som svar. Antingen blir det en reaktion, eller också så blir det inte det. Jag har i alla fall fått säga vad jag tycker. Helt öppet och fritt.




Tillägg (50 minuter efter att inlägget publicerats).
Det blev en enorm reaktion på det här inlägget med många röster som inte gillar det här sättet att utnyttja fria lärarresurser. Så hur gör vi då för att undvika det här? Det bästa är att du ser till att du har en tydlig Creative Commons licens på din blogg eller allt annat material som du gör och delar. Läs mer om det på Svenska Creative Commons hemsida och se gärna filmen om hur det fungerar. (Lägger in den efter skylten här nedanför också.)
Om du också har fått mailet så svara gärna med en länk till mitt blogginlägg. Det kanske får dom att tänka till lite. I bästa fall be om ursäkt.


Tillägg 2 Jag har nu tagit bort mailadresserna från dokumentet. (Så trist att det ska behövas.) Jag hoppas att det inte kommer att upprepas.

Tillägg 3 Svaret från StudyLore



0 kommentarer :

Skicka en kommentar