7 juli 2014

Flippa med Sveriges Radio

Jag sitter och går igenom de skolrelaterade nyheter och artiklar som jag har missat under min tid med instabilt bredband i stugan. Då hittade jag nyss, av en slump, ett litet inlägg som är väldigt intressant för oss som flippar klassrummet. Det måste ha gått mig förbi i den intensiva slutspurten bland nationella prov och betyg. Jag har minst sagt väntat på det här och blev väldigt glad när jag såg att funktionen för Sveriges Radios inbäddningsbara spelare har återinförts och förbättrats. Eftersom Sveriges Radio sänder massor av intressanta program så är det synd att inte använda dom när du flippar ditt klassrum. Personligen älskar jag framför allt både dokumentärerna i P1 och P3 samt Vetenskapsradion, i synnerhet Vetenskapsradion Historia, och har länge velat använda programmen på ett smidigt sätt i min SO-undervisning. Det är också intressant att läsa Sveriges Radios syn på framtidens radio med ett fokus på mobilen. Vilken guldgruva för en flippare när det ibland är vanligare att eleven har en egen mobil om inte en dator!

Det är inte svårare än att du scrollar ner till dela-knappen, som finns nedanför inlägget du vill använda tillsammans med delningsfunktionerna för twitter och facebook. Kopiera inbäddningskoden och kopiera in den via din html-redigeringssida. Gör så här (om du använder Blogger som jag):

  • Skriv en liten introduktion/instruktion till klippet.
  • När du hittar textkoden vid dela-knappen så kopierar du den. (Du kan också bestämma när ljudklippet ska börja vid dela-knappen. Gör det i såna fall innan du kopierar koden.)
  • I Blogger så kan du växla mellan ett skriv-läge och ett html-läge. (Uppe i vänstra hörnet.) Klicka på html.fliken och kopiera in textfilen där du vill ha den. Titta efter din rubrik eller introduktion/instruktion till klippet så lägger du lättare klippet rätt från början. Se bara till att du står på rätt ställe när du klistrar in ditt klipp.
  • Klicka dig tillbaka till skriva-fliken. 
  • Om du inte är nöjd med var klippet hamnade så måste du gå tillbaka till html-läget och ändra det. (Till skillnad mot bilder som brukar gå att flytta på i skriva-läget.) 
  • Glöm inte att skriva en kompletterande frågeställning till eleverna så att du får korn på om de har förstått det som du vill att de ska få ut av klippet. Be dom mejla eller på annat sätt skicka dig svaret så att du kan ge formativ feedback innan lektionen då ni ska diskutera radioinslaget.

Under året kommer möjlighet att dela ut en viss tidpunkt i ett längre avsnitt också att möjliggöras, liksom stöd för Wordpress.

Säg att du är idrottslärare. Vilka dimensioner ger inte programmet Demokrati och diktatur inom sportens värld? Samarbeta med samhällskunskapsläraren och du får en fullträff. Eller vad sägs om att be eleverna lyssna på en bit ur Meny om du är hemkunskapslärare? Släng in ett antal Klartext också så får du med nyheterna på lätt svenska. Bra för fler än bara yngre elever eller de med dubbla språk. Glöm inte heller UR eller UR-barn!

Nedan har jag nu bäddat in det klipp ur Vetenskapsradion historia där de dåliga resultaten på nationella proven i historia år 2013 diskuteras. Ett avsnitt som alla historielärare bör lyssna på. Och ni andra också, eftersom historia är ett ämne som går igen i alla ämnen på ett eller annat sätt. Att med hjälp av ett historiskt perspektiv kunna analysera, kommunicera, begripa, processa och i tankarna klara av att bearbeta olika ämnen är något som mycket väl kan användas som ett sätt att göra undervisningen mer intressant. Ett närmande av olika ämnen likt det genrepedagogiska ligger inte fel när det gäller ämnet historia. Ta en titt i arkivet hos SR Minnen och se om det inte finns något du kan lyssna på för egen del eller knipa en bit av till eleverna i en flipp. En del klipp i Minnen är alldeles lagom korta. Färg-TV  var en nymodighet 1968. Lägg in den i teknikundervisningen. Varför inte tex använda Skolradion besöker Mårbacka på 4:53 minuter eller Radion träffade Moa Martinsson på 4:55 minuter när du flippar svenska? Eller historia. Eller både och. Det finns massor av exempel! Välj och vraka.

När jag nu ändå också pratar om radio så vill jag tipsa om mitt favoritprogram (hittills) bland sommarpratarna. Missa inte fysikprofessor emeritus Anders Bárány! Ett otroligt intressant avsnitt med härligt lågmäld humor. Och så en undran över när Sveriges Radio kommer att låta en lärare sommarprata.
Det vore väl något!


0 kommentarer :

Skicka en kommentar