26 juli 2014

Även den bästa - om källkritik

Jag är en nörd på flera sätt. Jag gillar saker som en del inte kan förstå att jag kan snöa in mig på så som jag gör. När det regnar på sommaren är det tex givet att se gamla pilsnerfilmer. Jag vet inte säkert varför. Det bara är så. En teori är att genuint galen stockholmska (som under 1940-talet pratades av ett ytters få antal personer ens på söödur) gör mig på glatt humör. Om du inte orkar se en hel pilsnerfilm så kan du få en bra sammanfattning i Galenskaparna och Aftershaves "Flottans flinka filurer".
Annars gillar jag också dokumentärer. Gärna i radio, men även på TV. Historia är absoluta favoriten. Härom dagen upptäckte jag att en serie om första världskriget ("Det stora kriget") snart kommer att plockas bort från SVT Play. Bäst att se igenom avsnitten tänkte jag.
Igår var det dags för andra avsnittet.
Mitt intresse är på helspänn. Det är intressant eftersom dokumentären tar upp kriget från den lilla människans perspektiv. Personliga brev och upplevelser speglar kriget från en ny vinkel. Sveriges television gör också väldigt bra dokumentärer som vi ska vara väldigt nöjda med. Om nu folk ser mindre på TV och mer använder sig av streamingtjänster, så hoppas jag ändå att vissa bitar av det statliga får vara kvar. För det är som sagt väldigt bra. Precis som Sveriges Radio som jag skrev om angående hur man kan flippa klassrummet med radioprogram i ett inlägg häromdagen.
Så när jag sitter där och är nöjd med bra kvalité och tänker att det är så bra med program man kan lita på så hör jag något som... ja jag måste ha hört fel. Bra med SVT Play är att det går att stoppa och repetera.
Sagt och gjort - jag tar om.
Nej, nu måste jag hört fel igen. Jag tar om det en gång till och då inser jag att jag har hört rätt. Det är inte en så konstig felsägning, men den är fel och det slår mig att det där med källkritik är så viktigt. Jag har många gånger hört som argument att det är bättre med böcker än med Internet, för där är det faktakollat. Svensk television och Radio håller samma mått. Men det finns tryckfel och det finns felsägningar. Jag är övertygad om att de kontrollerade filmen innan den släpptes, men det finns där ändå. Alldeles utmärkt att ta upp som exempel både med kollegor och elever. Det är i vilket fall bra att både vi själva har källkritiken med oss när vi tar till oss material. Inte så att vi måste vara misstänksamma mot allt material, men det ska sitta i ryggmärgen så att vi förhåller oss till det på ett sunt sätt. Oavsett vilken källa vi använder. Det är också precis det vi behöver ge våra elever.

Här kommer nu klippet. Håll till godo.



Jag tänker också att även om jag är en nörd i vissa hänseenden (och beroende på vem som gör bedömningen) så är jag glad för det. Vem vill vara "normal" egentligen? Inte jag. Det ger så oerhört mycket mer att folk är olika och världen vore så mycket tråkigare om vi alla gillade samma saker. Ibland kan det dessutom vara riktigt nyttigt att våga tänka medvetet annorlunda, omedvetet tokigt eller att reagera på sådant verkligen är fel.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar